http://fabit.ir/wp-content/uploads/2017/03/logo123-fabit.ir_.png

گروه علم و فناروی فابیت

گروه علم و فناوری فابیت گروهی فعال در عرصه مجازی، با توانایی ویژه در طراحی و توسعه کسب و کار اینترنتی

info@fabit.ir

09119102744

09117366649

 

تاثیر اینترنت بر فعالیت های کسب و کار

The impacts of the internet on business activities

تاثیر اینترنت بر فعالیت های کسب و کار

تاثیر اینترنت بر فعالیت های کسب و کار

اینترنت تغییرات اساسی را در بسیاری از فعالیت های کسب و کار ایجاد نموده است. از یک طرف، اینترنت، ارتباط بین اعضای زنجیره تأمین را تسهیل و زیرساخت های ارتباطی فراگیر و همچنین فرصت های کسب و کار عظیم را فراهم می کند. از سوی دیگر، اینترنت، قدرت شرکت ها و مزیت رقابتی آنها را تحت تاثیر قرار داده است. اینترنت در فعالیت های کسب و کار، از ارتباطات تا خدمات پس از فروش اثرات بسیار مهمی دارد. به خصوص، اینترنت فعالیت های بازاریابی، خرده فروشی، خرید و تبلیغات محصولات و خدمات را متحول کرده است.

شرکت ها از فن آوری اینترنت برای رسیدن به تأمین کنندگان، تولید کنندگان، تدارکات ارائه دهندگان یا مشتریان خود و ارائه امکان تماس در ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته استفاده می کنند. نمونه هایی از مزایای اخیر که شرکت ها با استفاده از اینترنت و IT به آن دست یافته اند عبارتند از: (۱) پاسخ ودسترسی سریع به اطلاعات (۲) خدمات بهتر به مشتری (۳) افزایش رقابت، (۴) کاهش داده ها و پاسخ ورودی داده ها (Lie & et al ، ۲۰۰۵). به این ترتیب، اینترنت تبدیل به یک ابزار مناسب و موثر برای برقراری ارتباط در زمان واقعی با همه اعضای زنجیره تأمین است (Lancaster et al., 2006).

علاوه بر این، استفاده از اینترنت مشتریان الکترونیکی را قادر می سازد به آسانی، به اطلاعات در مورد محصولات و خدمات دسترسی پیدا کنند، اطلاعات عمودی (به عنوان مثال، مقایسه محصول در سراسر تأمین کنندگان) با کمترین هزینه، به نحو احسن روی صفحه نمایش ارائه شده، و به راحتی یک قیمت پایین برای یک قلم از اقلام مشخص شده فراهم می شود (Kolesar & Galbraith، ۲۰۰۰). به عبارت دیگر، چند ویژگی جذاب در اینترنت در خرید نیز وجود دارد از جمله، صرفه جویی در زمان – و پول، راحتی و یا دسترسی آسان، توانایی و امکان نمایش طیف گسترده ای از گزینه های قابل انتخاب و جایگزین برای E-Customer (مشتری الکترونیکی)روی صفحه، و در دسترس بودن اطلاعات برای خرید و یا سفارش و غیره. تاثیر اینترنت بر فعالیت های کسب و کار را نیز می توان به طور جداگانه در تجارت، بازاریابی، صنعت خرده فروشی و فعالیت های SCM مورد تحلیل قرار داد.

یکی از اثرات عمده اینترنت و IT در فعالیت های کسب و کار، حوزه های تجارت و بازاریابی است. ظهور اینترنت و کاربردهای آن در تجارت و بازاریابی علاقه زیادی در میان کارآفرینان، مدیران و دانشگاهیان ایجاد نموده است. بنابراین، اینترنت، مفاهیم تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیکی را بوجود آورده است. این مفاهیم جدید مورد توجه خاص خرده فروشان و یا کارآفرینان جدید قرار گرفته است زیرا دارای پتانسیل رشد در بازار بوده و بر فعالیت های کسب و کار، تبلیغات، بازاریابی مستقیم، فروش، خرید، تدارکات و خدمات نه تنها در بازارهای B2B و B2C، بلکه همچنین در بازارهای C2C تاثیر می گذارد. توسعه سریع تجارت الکترونیک، در صنعت در حال ظهور E-Tailing نیز دیده می شود. E-Tailing را می توان به عنوان فروش محصولات و خدمات با استفاده از اینترنت تعریف کرد. روند های اخیر در صنعت E-Tailing بر خرده فروشان سنتی فشار آورده است، چرا که E-Tailing فرصت بازاریابی کم هزینه تری است. بنابراین، صنعت خرده فروشی درقرن ۲۱ دستخوش تغییرات عمده ای شده است (marutcu & tunca, 2012).

همانطور که انتظار می رود هرچقدر رقابت بین فروشندگان و E-tailers (خرده فروشان الکترونیکی) به شدت بیشتر و بیشتر شود، حاشیه سود نیز سخت تر خواهد شد. E-tailers (خرده فروشان الکترونیکی) شامل سه تسهیل کننده اصلی در فعالیت های مصرف هستند. بویژه از جمله، امکان جستجو محصول (که اغلب به عنوان ارزیابی محصول و یا تسهیل جمع آوری اطلاعات به آن اشاره شده است)، یک تابع خرید آنلاین و محصول قابلیت تحویل (Kolesar and Galbraith, 2000). فروشگاه الکترونیکی را می توان به عنوان یک وب سایت تجاری، که در آن مصرف کنندگان می توانند خرید کنند تعریف شده است (Lim and Dubinsky, 2004).

فروشگاه های الکترونیکی قادر به دور زدن واسطه های سنتی، دلالان و خرده فروشان هستند و طول کانال توزیع را کوتاه می کنند. علاوه بر این، تولید کنندگان محصولات و خدمات نیز از فروشگاه های الکترونیکی برای اتصال مستقیم به مشتریان الکترونیکی خود استفاده می کنند، و عمده فروشان و خرده فروشان را دور میزنند. به این ترتیب، فروشگاه الکترونیکی نسخه اینترنتی فروشگاه است که فروشگاه را بر روی اینترنت راه اندازی می کند و از طریق فروش مستقیم محصولات به مشتریان الکترونیکی درآمد کسب می نماید. برای کارآمد بودن فروشگاه های الکترونیکی در صنعت(خرده فروشی الکترونیکی) E-Tailing، آنها نیاز به استفاده از فناوری اطلاعات و E-SCM دارند (marutcu & tunca, 2012).

 

منابع:

Lancaster, S., Yen, D.C., Ku, C.Y. (2006) E-supply chain management: an evaluation of current web initiatives, Information Management & Computer Security, Vol. 14 (2), 167-184.

Kolesar, M.B., Galbraith, R.W. (2000) A services-marketing perspective on E-retailing: implications for E-retailers and directions for further research, The Internet Research-Electronic Networking, Vol. 10 (5), 424-438.

Lim, H. Dubinsky, A.J. (2004) Consumers’ perceptions of e-shopping characteristics: an expectancy-value approach, Journal of Services Marketing, Vol. 18 (7), 500-513.

suleyman marutcu, mustafa zihni tunca, 2012, The Impacts of E-SCM on the E-Tailing Industry: An Analysis from Porter’s Five Force Perspectives, Procedia – Social and Behavioral Sciences 58 ( 2012 ) 1047 – ۱۰۵۶

 

فابیت

دیدگاه خود را درمورد این مقاله بنویسید...

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد!

اطلاع از
avatar
wpDiscuz