http://fabit.ir/wp-content/uploads/2017/03/logo123-fabit.ir_.png

گروه علم و فناروی فابیت

گروه علم و فناوری فابیت گروهی فعال در عرصه مجازی، با توانایی ویژه در طراحی و توسعه کسب و کار اینترنتی

info@fabit.ir

09119102744

09117366649

 

مدل های تجارت الکترونیک

مدل های تجارت الکترونیک

۱- تجارت موسسات تجاری با موسسات تجاری  B2B

کاربردی از تجارت الکترونیک است که در آن دو یا تعدادی از موسسات به انجام تعاملات یا مبادلات بین خود می پردازند. در این مدل موسسات روابط تجاری خود را از طریق شبکه انجام می دهند. خریداران به صورت الکترونیک با عرضه کنندگان تعامل دارند و فعالیت های آن عمدتاً  شامل: خرید و تهیه اقلام مورد نیاز، مدیریت زنجیره عرضه، مدیریت موجودی، مدیریت کانال های توزیع، فعالیت های فروش، مدیریت پرداخت و پشتیبانی می باشد.

تجارت الکترونیک از نوع تجارت موسسات با یکدیگر تقریباً ۷۰- ۸۵ درصد کل فعالیت های مربوط به تجارت الکترونیکی را در برمی گیرد (لفر و دیگران، ۲۰۰۵، ص۱۴۴۳).

تجارت الکترونیک B2C

۲- تجارت موسسات تجاری با مشتری B2C

این مدل شامل انبوهی از تولیدکنندگان یا فروشندگان است که کالاهای خود را به صورت بر خط می فروشند. در اینجا مشتریان از طریق اینترنت و با دسترسی به سایت های شرکت های تجاری که کالا و خدماتشان را از طریق اینترنت جهت فروش ارائه می دهند، خرید خود را انجام می دهند. مشتریان به صورت بر خط اطلاعات مربوط به کالا را جستجو می کنند و اقلامی را که نیاز دارند می خرند و سپس از طریق کارت های اعتباری وجوه آن را پرداخت می کنند.

کاهش نیروی فروش، هزینه های فروش و کاهش خطاها از مزایای عمده مدل تجارت الکترونیک برای موسسات تجاری می  باشد.چهار شکل متداول ای مدل عبارت از:

۱. خرده فروشی بر خط

۲. بازارهای الکترونیک

۳. پورتالس

۴. خدمات برخط(سن، ۲۰۰۴، ص۳۹۱)

مدل تجارت الکرتونیک C2B

۳- تجارت مشتری با موسسات C2B

در این مورد مشتریان نیاز خود را برای کالا یا خدمات خاص اعلام می دارند و شرکت ها جهت ارائه کالا یا خدمات به مشتریان با هم به رقابت می پردازند.

مدل تجارت الکترونیک C2C

۴- تجارت مشتری با مشتری C2C

در این حالت مشتریان کالا یا خدمات خود را به یکدیگر می فروشند.

تجارت الکترونیکی مشتری ـ مشتری (C2C) هم اخیراً به وجود آمده است. حجم مبادلات این نوع تجارت الکترونیکی در مقایسه با دو نوع فوق‌الذکر بسیار پایین‌تر است. این نوع تجارت الکترونیکی بیشتر برای برگزاری مناقصات و مزایده‌ها و حراج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع تجارت مشتریان کالای خود را همراه با مشخصات و قیمت آن آگهی می کنند و سایر مشتریان می توانند محصولات را مشاهده نموده و خریداری نمایند. اپلیکیشن دیوار از چنین مدل تجاری برخوردار است.

مدل تجارت الکترونیک B2G

۵- تجارت موسسات تجای با دولت  B2G

در این نوع از تجارت الکترونیکی رابطه موسسات تجاری با دولت به صورت الکترونیکی انجام می شود. اموری مانند مناقصه دولتی، تامین نیازهای دولتی و آگاهی از قوانین و مقررات دولتی.

مدل تجارت الکترونیک تلفن همراه

۶- تجارت تلفن همراه  M-C  

با ظهور و گسترش ارتباطات بی سیم امروز نسل جدیدی از تجارت الکترونیک پدیدار گشته است که تحت عنوان تجارت تلفن همراه شناخته می شوند. تجارت تلفن همراه به فرآیندی گفته می شود که در آن مبادلات تجاری از طریق شبکه مخابراتی تلفن همراه و با استفاده از ابزارهای پرداخت، ارتباط یا اطلاعات موبایلی نظیر گوشی های تلفن همراه یا سایر ابزار های دیجیتالی شخصی انجام می شود.(عدالت و دهقان، ۱۳۸۴، ص۳۰۶)